De heilige jamal - Reisverslag uit Koeweit, Koeweit van Johan Smit - WaarBenJij.nu De heilige jamal - Reisverslag uit Koeweit, Koeweit van Johan Smit - WaarBenJij.nu

De heilige jamal

Door: Johan Smit

Blijf op de hoogte en volg Johan

12 Maart 2011 | Koeweit, Koeweit

Ik heb jullie al eens verteld over de auto-ambulances die hier overal staan… Ik had daar zo mijn mening over en die blijkt niet helemaal onwaar te zijn… De Koeweities geven inderdaad geen moer om hun heilige kamelen… Wat ze wel interesseert is dat hun kameel de grootste en duurste moet zijn… En als zo’n kameel eenmaal stuk is of toch kleiner blijkt dan die van de buren, kopen ze gewoon een nieuwe (of twee)…

Ook heb ik het gehad over de Koeweities en het verbod op/afwezigheid van drank… Daar sloeg ik de plank een klein beetje mis, want die Koeweities weten dondersgoed wat drank is… Wat heet, ze lusten er wel pap van, heb ik vernomen uit verschillende bronnen… Ja, als je hier al wat langer zit ga je de bevolking een beetje kennen en zij jou ook, dus dan praat je wat en dan vang je nog eens wat op…

Zo zat ik laatst in een mini-van (luxe taxi-bus) van Az Zour naar het resort en raak onderweg aan de praat met de bestuurder, een Filippijnische expat, zoals bijna alle werkenden in Koeweit expats zijn… En deze expat bleek een uitstekende bron te zijn…

De vele autowrakken langs de weg, de goudmijn voor de auto-ambulances, blijken veelal betrokken bij eenzijdige ongelukken als gevolg van: overmatig alcoholgebruik… Dit alcoholgebruik en het niet zo kundig kunnen besturen van auto’s heeft tot gevolg dat er in zo’n relatief klein land met maar enkele echte snelwegen, heel veel auto-ongelukken gebeuren… En dat zijn niet alleen de Koeweities die hun kamelen aan gort rijden, ook lees je regelmatig dat er expats bij betrokken zijn… Volgens de bron heeft Koeweit dan ook een schrikbarende hoeveelheid (percentage gewijs) dodelijke auto-ongelukken…

Vandaag hebben de auto-ambulances het extra druk… Ook dit heeft te maken met het feit dat de Koeweities niet goed met hun heilige jamal om kunnen gaan… Het heeft verschrikkelijk geregend de laatste dagen, zodanig dat de woestijn is verworden tot een soort van groot moeras… En daar willen die Koeweitische jurken hun SUVjes wel even op los laten, met alle gevolgen van dien… Een file van vastgereden en half gezonken SUV’s, een pracht gezicht… Ja, ook voor terrein-rijden heb je dus ervaring nodig, welke de Koeweities als zodanig dus ontberen…

In gedachten zie ik verderop een kudde echte jemal staan, lachend om zoveel onbenul en wetend dat de opa’s van deze Koeweities, rijdend op de opa’s van deze jemal, geen last hadden van verkeersongelukken en regen…

Rij voorzichtig en besaha,
Johan

• 12 Maart 2011 - 20:00

Paula:

Is het wel veilig dan in zo'n taxibusje? Misschien kan je beter zelf rijden!! Jij bent tenminste nuchter. Of ga per kameel. Jammer van de regen, hier is het lekker lenteweer.
    Liefs, je zussie

• 12 Maart 2011 - 23:13

Jean And Robin:

Hoi lekker ding van mij

Misschien kan je een mooi tweede hands kameel krijgen en terug brengen
    stuk naar stuk een jou koffer......

waarschijnlijk lig er zo een liggend ergens

tot de maan en sterren en terug
    ik hou van je lieverd

• 13 Maart 2011 - 10:19

PAULUS:

johan

kan je niet via de koeweities een biertje of een paar biertjes bemachtigen
    is wel lekker na werk toch?
    er is dus wel iets mogelijk daar of is dit via illegaal circuit?,
    dan moet je je vinger er niet aan branden en dus maar aan de melk blijven haaahaahaa