Een moment van bedachtzaamheid… - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Johan Smit - WaarBenJij.nu Een moment van bedachtzaamheid… - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Johan Smit - WaarBenJij.nu

Een moment van bedachtzaamheid…

Door: Johan Smit

Blijf op de hoogte en volg Johan

02 November 2012 | Israel, Tel Aviv

Ik moet het dan ook even allemaal verwerken… Vandaag was waanzinnig… Nu ben ik van huis uit Katholiek en door omstandigheden heb ik geen enkele affiniteit met geloof meer, maar dit raakt je wel…

Vanmorgen dus onze huur-auto opgehaald… Even terug naar het hotel want twee Deutschische collega’s willen wel mee naar Jeruzalem… Een ritje van ruim een half uur… Een rustige rit naar Jeruzalem… En dan, na een rit over bergen en dalen, zie je haar liggen, Jeruzalem… Een giga stad… Uitgestrekt, groot, gigantisch… En daar ergens in deze weerwar van straten en wijken ligt de Oude Stad Jeruzalem…

Ja, vriendinnen en vrienden, ook Johan heeft zijn serieuze kant… Je komt hem niet veel tegen, maar hij is er wel degelijk… Eerst parkeren we onze mietwagen (Duits voor huurwagen) bij de Bible Hill… Help mij alsjeblieft over wat meer informatie over deze “Hill”, want ik kan er niets over vinden… We lopen hier wat rond en vanaf deze plek kan je de Oude Stad Jeruzalem zien… Indrukwekkend… We stappen weer in en parkeren aan de muren van de Oude Stad Jeruzalem…

Via één van de toegangspoorten tot de Oude Stad Jeruzalem (vanaf nu zal ik deze naam met eerbied uitspreken) treden we een wereld in die niet voor te stellen is… Je gaat eeuwen terug… Je gaat een wereld in waar Jezus zijn laatste momenten mee maakte… Je gaat een wereld in waar 3 wereldreligies bijeen zijn, waar die drie ontstaan zijn… En waarvan elke 3 het bestaan van Jezus erkennen, maar anders interpreteren…

Maar hoe het op de wereld in het algemeen gaat met deze 3 geloven, hier zijn ze bij elkaar… Allemaal… Joden, Moslims, Christenen… Heel raar om te zien… Ik ben totaal onder de indruk… Ik kan hier op dit moment, in dit verhaal, geen gekkigheid vertellen (wel verzinnen, maar dat doe ik niet), uit eerbied voor wat ik vandaag heb gezien en beleefd…

We struinen door het labyrint van straatjes en steegjes, 20 eeuwen terug geworpen… In gedachten zie je hoe het hier ooit was… Het is mind-blowing… Als je een beetje geschiedenis-minded ben weet je dat hier een boel gebeurt is, wat de wereld heeft gemaakt zoals het nu is… En meestal niet in het goede…

We bezoeken het Joodse gedeelte, het Christelijke gedeelte, het Islamitische gedeelte… Het is hier allemaal en ze zijn hier allemaal… Een plek waar Christenen, Moslims en Joden, in al hun verschillende geuren en kleuren, door elkaar heen lopen… Verward, onzeker, boos… Het kan dus wel…

En dan toch weer de werkelijkheid… Het is een gevoelige plek op onze aardkloot… Soldaten van het Israëlische leger alom aanwezig… Het terrein van de Al-Aqsa moskee is niet toegankelijk voor ons blanken… Om bij de Klaagmuur te komen moet je door een scanner… Het is zo broos allemaal… Nu lopen ze gezamenlijk door de straten van de Oude Stad Jeruzalem, morgen gooien ze weer stenen en bommen naar elkaar…

We hebben uren gelopen door de Oude Stad Jeruzalem… Veel gezien, vele kerken, moskeeën en synagogen… Ik ga ze niet allemaal benoemen (kaart ligt in de auto ;-) ), maar één wil ik wel nadrukkelijk vermelden: de Heilig Graf Kerk… Hier zou volgens de geschiedenis het graf zijn van Jezus Christus… Ook is hier een altaar alwaar Hij gebalsemd zou zijn…

Ik ben er geweest, ik heb het ervaren… En ik ben blij dat ik dit heb mogen ervaren… Ik heb duizend en één kritische vragen, duizend en één kritische antwoorden… Maar dat is niet voor nu… Ik zal altijd kritisch blijven en me ook zo blijven gedragen, maar vandaag heb ik respect voor wat ik vandaag gezien heb…

למה אנחנו לא יכולים לחיות יחד

Een bijna mond-dode Johan

  • 02 November 2012 - 22:17

    Henriëtte:

    Je verslag raakt me. Tot dusver nooit zo de behoefte gehad naar Israel te gaan maar met de foto's en je verhaal begint er toch iets te kriebelen.
    Misschien eens een 'korte' trip om eens te voelen hoe het kan zijn.....
    Overigens was Jezus wrsch Boeddhist........ zeker wanneer je kijkt naar de apocrieve evangeliën. Misschien iets voor de serieuze Johan????????
    Geniet van de rest van je vrije dagen!

  • 03 November 2012 - 17:58

    John En Anouk:

    Dank je voor de foto s x

  • 03 November 2012 - 17:58

    John En Anouk:

    Dank je voor de foto s x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Actief sinds 15 Feb. 2011
Verslag gelezen: 627
Totaal aantal bezoekers 157486

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 07 Januari 2014

Kleine Tour d'Az Zour

01 Oktober 2013 - 10 November 2013

Gloeien @ Gezer Power Station Israël...

19 Maart 2013 - 08 April 2013

Tour d'Az Zour 2.0

10 December 2012 - 20 December 2012

Gloeien in Lohfelden

16 Oktober 2012 - 09 November 2012

Gloeien in de bakermat van vele religies

03 Oktober 2012 - 10 Oktober 2012

Van Haarlem naar Schwanau naar Birr en terug...

29 Augustus 2012 - 19 September 2012

Werken in St. Petersburg

22 Mei 2012 - 26 Mei 2012

Het heen en weer...

19 April 2012 - 19 Mei 2012

Naar de bakermat van de beschaving...

30 April 2011 - 12 Mei 2011

Hallo Koeweit, daar zijn we weer...

11 April 2011 - 19 April 2011

Koeweit deel 3

28 Maart 2011 - 31 Maart 2011

Terug naar Koeweit

25 Februari 2011 - 16 Maart 2011

Gloeien in Az Zour

Landen bezocht: