Flora en Fauna… - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Johan Smit - WaarBenJij.nu Flora en Fauna… - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Johan Smit - WaarBenJij.nu

Flora en Fauna…

Door: Johan Smit

Blijf op de hoogte en volg Johan

30 Oktober 2012 | Israel, Tel Aviv

Nee, dat zijn niet 2 leuke Israëlische schonen… Die heten anders… Wie Flora en Fauna wel zijn, daar kom ik zo op… Eerst even het volgende…

De eerste 2 weken zitten erop… Van die 2 weken hebben we 4 dagen gewerkt… 2 dagen om de oven op te bouwen en 2 dagen gegloeid… Je zou er moe van worden… De rest van de dagen slijten we met het veelvuldig gebruik van internet en zoals gelezen in mijn verhaal van gisteren steek je daar in ieder geval wel wat van op…

Zo weet ik nu wat meer over de bevolkingssamenstelling van Israël én over de flora en fauna van dit kleine landje op de grens van het Midden-Oosten en Afrika… In dit deel van Israël is het zo volgebouwd dat je helemaal vergeet dat er in Israël ook flora en fauna aanwezig is… Want achter deze volle bebouwing is Israël vrij woest en verlaten…

Vandaag wordt weer zo’n dag waarop weinig te beleven zal zijn… Mijn hersenen draaien op volle toeren over waarmee ik jullie vandaag weer eens ga trakteren… En zie daar, de “Stevo” in Johan Smit komt weer naar boven… Ik ga jullie trakteren op wat weetjes over de flora en maar vooral de fauna van Israël… Altijd leuk, al zeg ik het zelf…

Qua flora heeft zo’n klein landje veel te bieden… Je hebt hier namelijk vele soorten landschapssoorten… Ik noem: het Zuid-Anatolische bosgebied, het Oost-Mediterraans landschap, de droge savanna of struikwoestijn, woestijn en half-woestijn… Jaja, beste meeleesvrienden, een varia aan landschappen met allen hun eigen charme en bijbehorende fauna…

En dan ben ik beland bij waar ik wilde belanden… De fauna… Jullie weten allen dat ik iets heb met beesten en beestjes… Of het nu vliegende, kruipende, springende of zwemmende beesten en beestjes zijn, ik vind ze leuk… Zoogdieren, vissen, reptielen, insecten en amfibieën, het is mij om het even… En hier in Israël heb je het allemaal… Ook hier op Gezer Power Plant kom je het één en ander tegen…

Zoals daar zijn katten, mieren, muggen, sprinkhanen en vele soorten vogels… Maar er is meer, hoewel ik daar jammer genoeg nog niet zelf kennis mee heb mogen maken… Schorpioenen en slangen… Jaja, vrienden en vriendinnen, het is geen ongevaarlijke omgeving waar ik mijn “werkzaamheden” verricht…

Er leven in Israël zeker 2 soorten schorpioenen (blijkt uit mijn zoektocht over het www)... Een gele variant en een zwarte variant… Die gele is het gevaarlijkst, maar die zwarte kan er ook wat van… Geen angst, gewoon uit de buurt blijven… En er leven hier verschillende soorten slangen: zeer giftige, minder giftige en gewoon pijnlijke…

Tijdens een korte pauze van mijn zware werkzaamheden hier, raak ik in gesprek met een Israëlische werknemer van IEC (The Israel Electric Corporation) en vraag hem naar deze twee gevaarlijke varianten van het fauna-leven hier op Gezer Power Station… Hij verzekert me dat beide schorpioen-soorten weliswaar giftig zijn, maar niet dodelijk… Pijnlijk, dat wel... En over de slangen hier weet hij me te vertellen dat ik vooral uit moet kijken voor de zeer giftige, maar ook kleine zwarte slang die je hier kan aantreffen… Een beet van deze slang is bijna per definitie dodelijk als er niet snel wordt opgetreden… Er kruipt ook een langere variant rond en als je daar kennis mee hebt gemaakt is optreden binnen enkele uren noodzakelijk… Anders is een enkele reis terug naar huis én linea recta naar een begraafplaats/crematorium noodzakelijk… Dan is er nog een grote dikke versie hier aanwezig en als die je bijt heb je gewoon een flinke wond te pakken… Wel de wond schoonmaken natuurlijk…

Tot op heden ben ik echter, tot mijn grote spijt, geen van deze kruipende en sluipende aardbewoners tegen gekomen… Maar Johan “Stevo” Smit gaat natuurlijk op zoek… Ik ben niet voor niets nog steeds een grote fan van wijlen Steve Irwin… Dus na onze lunch ga ik eens wat struinen tussen struiken, onder stenen en in verdachte gaten in de grond… Ik moet en zal iets vinden… Maar welke steen ik na de lunch ook omdraai, onder welk stuk hout ik ook kijk, door welke bosjes ik ook struin en in welk diep donker gat ik ook tuur, ik vind niets, helemaal niets… Maar we zijn hier nog wel even en ik geef het niet op…

סטיב ארווין, לנוח בשלום

Johan

  • 30 Oktober 2012 - 19:59

    Anita:

    Nou volgens mij moet jij maar is vanaaf onder je bed kijken whaaaaaaa
    Ik zou ze namelijk niet gaan zoeken ben niet zo van de slangen.

  • 30 Oktober 2012 - 20:05

    Paula:

    תיזהר עם המחקר שהולך.רגע של חוסר תשומת לב. אנחנו בולנד הוא סטיב, דהה Freek Vonk.ומי שאי פעם נתנו להם לנשוך על ידי כריש קצה שחור ענק! אז להישאר בVive qui. לנשק את אחותך

  • 30 Oktober 2012 - 20:59

    Johan Smit:

    Fantastisch Paula, nu voor de gein eens terugvertalen van Hebreeuws naar Nederlands... Snap jij het, snap ik het... Maar na lang puzzelen denk ik dat ik het toch begrijp ;-)

  • 30 Oktober 2012 - 21:34

    Paula:

    בשבילך לא צריך להיות כל כך קשה. אם אני יכול לעשות את זה אתה בהחלט יכול!

  • 30 Oktober 2012 - 21:45

    Paula:

    Snap wat je bedoelt, wat vreselijk zo he. Ik wilde zeggen: kijk uit met zoeken naar al die mooie diersoorten. In Nederland hebben we onze eigen Steve in de vorm van Freek Vonk. Hij heeft zich ook al eens laten bijten door een enorme zwartpunt haai. Dus blijf op je qui vive.

  • 30 Oktober 2012 - 22:10

    Johan Smit:

    Na wat gepuzzel begreep ik je ook wel... Maar ik ben voorzichtig hoor, maar er zit nu eenmaal ergens diep in Johan een soort van Stevo... En ik ben uiteraard op mijn qui vive... Wees maar niet bang... Tot ooit lieve zus... xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Actief sinds 15 Feb. 2011
Verslag gelezen: 2627
Totaal aantal bezoekers 157782

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 07 Januari 2014

Kleine Tour d'Az Zour

01 Oktober 2013 - 10 November 2013

Gloeien @ Gezer Power Station Israël...

19 Maart 2013 - 08 April 2013

Tour d'Az Zour 2.0

10 December 2012 - 20 December 2012

Gloeien in Lohfelden

16 Oktober 2012 - 09 November 2012

Gloeien in de bakermat van vele religies

03 Oktober 2012 - 10 Oktober 2012

Van Haarlem naar Schwanau naar Birr en terug...

29 Augustus 2012 - 19 September 2012

Werken in St. Petersburg

22 Mei 2012 - 26 Mei 2012

Het heen en weer...

19 April 2012 - 19 Mei 2012

Naar de bakermat van de beschaving...

30 April 2011 - 12 Mei 2011

Hallo Koeweit, daar zijn we weer...

11 April 2011 - 19 April 2011

Koeweit deel 3

28 Maart 2011 - 31 Maart 2011

Terug naar Koeweit

25 Februari 2011 - 16 Maart 2011

Gloeien in Az Zour

Landen bezocht: