Stof, zand en drukkend warm - Reisverslag uit Koeweit, Koeweit van Johan Smit - WaarBenJij.nu Stof, zand en drukkend warm - Reisverslag uit Koeweit, Koeweit van Johan Smit - WaarBenJij.nu

Stof, zand en drukkend warm

Door: Johan Smit

Blijf op de hoogte en volg Johan

01 Mei 2011 | Koeweit, Koeweit

Salaam vrienden,

Vanmorgen vroeg vertrokken we dus opgewekt richting Az Zour… Althans, dat was de bedoeling, want bij het openen van mijn hotelkamerdeur bekroop me al het gevoel dat het weer een “andere” dag zou worden dan voorgesteld… Het zicht is niet meer dan 100 meter… Jawel hoor, Shamal is er weer… Shamal is een zandstorm die vertrekt vanuit Jordanië en Syrië en over Irak naar Koeweit trekt, daarbij enorme hoeveelheden zand en stof met zich mee nemend… Daarbij is het ook nog eens drukkend warm en dat alles maakt het geen pretje hier buiten te lopen…

Toch vertrekken we richting Az Zour en weer blijkt dat Koeweitische mensen zich op de weg anders gedragen dan in bijvoorbeeld Europa… Op 2-richtings 2-baanswegen halen ze gewoon lekker in, zonder hun lichten aan… De draai op de snelweg is een soort van “suicide mission”… Je moet maar gokken of er niet zo’n gek in een jurk veel te hard zonder lichten aan uit het stof kan opduiken… En die duiken dus ook op… Het is een beetje op goed geluk de linker vluchtstrook op om daarna met datzelfde geluk de 3e baan op te gaan… Maar aangezien jullie dit nu kunnen lezen betekent dat het geluk ons mee zat…

Op Az Zour was het niet veel beter… Stof, zand en drukkend warm… En niets te doen… De zandstormen van de afgelopen dagen hebben vertraging doen ontstaan… En de “bauleiter” gaf ons dan ook toestemming, na inschrijving etc, om weer terug te gaan naar Sea Shell… En we hebben onze 10 uur mogen opschrijven… Een vriendelijk heer van Indische afkomst, werkzaam voor Siemens, bracht ons terug… Maar niet alleen Koeweitische mensen rijden als gekken door zo’n zandstorm, want al snel vlogen we met 150 km/u over de 2-baansweg… Dan doemt er ineens op onze baan een 4-wheeldrive op die, geheel in stijl natuurlijk van de Koeweitische mensen, met zijn lichten gaat seinen… Onze chauffeur gaat even lekker in de ankers en trapt z’n auto gewoon weer naar de 150, op de 2-richtings 2-baansweg… Knettergek…

Maar nu zit ik hier dus in mijn hotelkamer, buiten zitten gaat niet, je zweet je onderbroek uit je bovenbroek en je loopt hier vandaag ook nog eens meteen COPD op… We gaan het dus lekker rustig aan doen vandaag en morgen zien we wel verder…

Ma’assalama,
Johan

• 01 Mei 2011 - 14:13

Paulus:

tjemmig dus zat je hart even iets hoger dan gewoon??

ze halen zeker daar meteen hun racelicentie als ik het zo lees.

nu maarhopen dat er morgen weer niet zo'n zandstorm is!

ik zeg hou vol enkjeep up the good work in die zandbak!!!

gr van paulus

• 01 Mei 2011 - 16:40

Willem:

ik hoor het al wordt weer makkelijk verdiend daar, even de lijst tekenen en je mag weer naar je resort lijt het europarlement wel je zal toch nog even moeten werken want de staatsloterij heeft besloten ons geen grote prijs te gunnen we hebben wel eigen geld dus ik hoef niet te zeuren om geld voor de volgende keer alleen moet er nog betaald worden van de laatste trekking mag jij raden wie oh wie

• 02 Mei 2011 - 17:04

John & Anouk:

Hi Johan vanmiddag is het gesprek goed verlopen. We worden gebeld voor een tweede gesprek. We hebben de vis aan de haak en nu nog binnenhalen. De trein is gestopt en nu op naar het volgende station. The parcel is nearly ours! Heel veel gr x

• 02 Mei 2011 - 20:17

Pa En Ma:

we zijn er weer johan we hebben met belangstelling je verslag weer gelezen
    het is hier mooi weer,maar wel koud
    we hopen dat vrijdag het weer beter is.
    we krijgen veel visite omdat pa maarten jarig is.drink jij daar maar een pilsje op leuk he en jij maar zand happen en geniet maar van de hitte.
    veel lievs van mama en pa maarten.