Dobroe utro - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Johan Smit - WaarBenJij.nu Dobroe utro - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Johan Smit - WaarBenJij.nu

Dobroe utro

Blijf op de hoogte en volg Johan

06 September 2012 | Rusland, Sint-Petersburg

Zo, wat een moeite één moet doen om hier een kaart vandaan te sturen.

Waar de f*ck vind je hier postzegels? Overal verkopen ze kaarten, maar geen postzegels. Dus op postzegeljacht op Nevsky Prospect. Ik vraag het een vriendelijke dame op straat. “Dan moet je bij een postkantoor zijn, alleen die mogen ze verkopen”. Okay, waar vind ik een postkantoor? “Geen idee”. Ze draait zich naar haar 2 vriendinnen: “weet jij waar er hier een postkantoor is?”. “Nee, geen idee, vraag het eens bij de vele info-balies in de stad”.

Dag mevrouw van de info-balie, waar vind ik hier een postkantoor, of een plek waar ze postzegels verkopen? U weet wel, Пост (da’s postkantoor in het Russisch). “Пост, нет”. Hoezo ‘njet’? Jullie zijn toch de info-balie? Ik klamp op straat nog wat mensen aan, maar iedere keer: “Пост, нет”. Ten einde raad ga ik maar mijn Iers/Engelse pub/bar in, bestel wat te drinken en te eten en vraag aan de dames of hun misschien weten waar de ‘Пост’ is. Het antwoord is natuurlijk ‘нет’.

Ruim 5 miljoen St. Peterburgers en geen één die weet waar ik een postkantoor kan vinden. Ik heb serieus alle jongeren waarvan ik denk dat die wel een beetje Engels verstaan, aangesproken, maar iedere keer ‘нет’. Versturen die Russen en Russinnen dan helemaal geen kaarten, brieven of watn ook? Krijgen ze hier geen post?

Maar ik geef niet op, ik ga internet op. Via Google, Google Earth, mijn fantasische kennis van het Russische alfabet (Petra, bedankt trouwens voor het meezoeken) heb ik er één gevonden, denk ik. Nevsky Prospect nr. 87/2, hier om de hoek goddomme. Ik ga op pad, mijn quest voor postzegels is nog maar begonnen.

Nevsky Prospect nr. 87/2. What the f*ck. Een oonooglijk oud en vies deurtje met een heleboel bordjes erop en er omheen. Maar geen bordje met “Пост”. Langzaam probeer ik de bordjes een beetje te ontcijferen, het Russische alfabet begint weer een beetje terug te komen. Maar nergens “Пост”. Dan vraagt een iets oudere dame me iets, in het Russisch natuurlijk. Ik begrijp dat ze vraagt of ik iets zoek. Ja dame, ik zoek de “Пост”. Gelukkig verstaat de dame een beetje Engels, want ze spreekt namelijk wel Zweeds?!

De vriendelijke dame leidt me naar binnen, loodst me via de vieze deur en via enkele trappetjes en deurtjes naar een kamertje met boeken, sigaretten en, jawel, postzegels. Frodo had een makkelijkere quest dan ik, moet ik je zeggen.

Maar enfin, EUREKA, gevonden, postzegels, ook voor naar Europa. Dus postzegeltje kopen, postzegeltje plakken, via weer wat deurtjes naar een postbus, in de postbus, hoppa. Kaart onderweg, Althans, dat hoop ik dan maar. Ik bedank de dame in mijn beste Russisch: “spasibo” en “do svidaniya”.

Dan hop hop hop, terug naar het hotel, kan ik nog net even een uurtje pakken, want vanavond/vanacht/morgenochtend mag ik de oven bewaken.

До скорой встречи (do skoroi vstrechi)
Tot ziens!

  • 06 September 2012 - 15:00

    Mama Loes En Maarten.:

    lieve johan wat een gedoe met die postzegels als je eigen postzegel maar houdt je weet wat ik bedoel
    postzegel ----hier gaat alles goed nog geen brief ontvangen met je postzegel er op geintje maar die komt nog wel. groetjes van mama loes en maarten, tot gouw.

  • 06 September 2012 - 15:58

    Paulus:

    he jo zo zie je maar hoe verwend we zijn .
    maar je hebt in ieder geval weer een aardige speurtocht gehad!!


  • 06 September 2012 - 18:59

    Jeanandrobin:

    I know one enormously happy girl when the card arrives. Goed zo Papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Sint-Petersburg

Johan

Actief sinds 15 Feb. 2011
Verslag gelezen: 595
Totaal aantal bezoekers 157963

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 07 Januari 2014

Kleine Tour d'Az Zour

01 Oktober 2013 - 10 November 2013

Gloeien @ Gezer Power Station Israël...

19 Maart 2013 - 08 April 2013

Tour d'Az Zour 2.0

10 December 2012 - 20 December 2012

Gloeien in Lohfelden

16 Oktober 2012 - 09 November 2012

Gloeien in de bakermat van vele religies

03 Oktober 2012 - 10 Oktober 2012

Van Haarlem naar Schwanau naar Birr en terug...

29 Augustus 2012 - 19 September 2012

Werken in St. Petersburg

22 Mei 2012 - 26 Mei 2012

Het heen en weer...

19 April 2012 - 19 Mei 2012

Naar de bakermat van de beschaving...

30 April 2011 - 12 Mei 2011

Hallo Koeweit, daar zijn we weer...

11 April 2011 - 19 April 2011

Koeweit deel 3

28 Maart 2011 - 31 Maart 2011

Terug naar Koeweit

25 Februari 2011 - 16 Maart 2011

Gloeien in Az Zour

Landen bezocht: