Safety first… - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Johan Smit - WaarBenJij.nu Safety first… - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Johan Smit - WaarBenJij.nu

Safety first…

Door: Johan Smit

Blijf op de hoogte en volg Johan

26 Oktober 2012 | Israel, Tel Aviv

Het is er dan toch nog van gekomen… De boel staat in de fik… Langzaamaan stoken we het vuurtje op naar 1120 graden… Dat is heet, heel heet…

Na een zeer lange voorbereiding heeft Patrick dan vandaag om 18.00 uur de knoppen op “auto” gedraaid en de 4 start-knoppen ingedrukt… En nu mag ik de metertjes in de gaten houden… Aanvankelijk was het de bedoeling dat ik tot 8 uur morgenochtend hier zou zitten, maar veiligheidsvoorschriften van Siemens Israël verbieden dat… Niet meer dan 11 uur aanwezig zijn… 10 uur werken plus 1 uur pauze… Geen stok tussen te krijgen… Dus Patrick moet morgenochtend vroeg zijn nest uit om hier om half zes weer aanwezig te zijn…

Met 80 graden per uur op betekent dat de temperatuur van onze metertjes dan 940 graden horen aan te geven op het moment dat Patrick weer hier is… En als er zich geen onvoorziene omstandigheden voordoen, doen die metertjes dat dan ook… Buiten een algemene stroomstoring of niet te verhelpen branderstoringen zal het dan gewoon zo zijn… Maar deze avond is er een geringe kans dat er iets roet in het eten gaat gooien…

Niet ver van Gezer Power Station drijft een grote groep donkere wolken langs de hemel… En die groep laat regelmatig wat van zich horen en zien… Als die groep ook boven Gezer verschijnt kan het nog wel eens raar gaan lopen allemaal… Want als je de berichten moet geloven kan het vanavond wel eens heel erg gaan spoken in de hemel boven Tel Aviv area… En aangezien onze oven in de takels hangt van een kraan die zeer ver boven het maaiveld uittorent, nou, dan kunnen we nog wel eens wat meemaken hier… Maar tot nu toe drijft die groep nog steeds langs Gezer…

Een andere geringe kans is de inslag van één van de Katoesja raketten van de Hamas… Het schijnt dat er in de nacht van dinsdag op woensdag niet heel ver hier vandaan één is ingeslagen… Hamas heeft die nacht 70 raketten op Israel afgestuurd… Uiteraard heeft het Israëlische leger meteen keihard gereageerd, maar je merkt dan toch weer dat de spanningen hier in dit deel van het Midden-Oosten snel kunnen oplopen… Wanneer houdt dan nou eens op… Ach, zolang er mensen zijn die dik verdienen aan dit soort spanningen op onze aardkloot zal het nooit ophouden, denk ik…

Enfin, Patrick gaat naar het hotel en ik begin mijn shift… Op een gegeven moment komt meneer de safety-manager van Gezer me even vertellen dat, als ik in de buurt van de oven kom, ik mijn brandwerende kleren, helm en handschoenen aan moet doen… Verbaasd kijk ik hem aan en vraag waarom… Dangerous and hot… Man, schei uit, dangerous and hot… Als dat zo is moet ik maar eens met Willem praten over mijn honorarium… Maar het is helemaal niet dangerous en hot bij de oven… Ja, in de oven, maar je moet wel heel raar doen daar in te belanden… Ik leg hem dus uit dat het helemaal niet “dangerous and hot” is en leg mijn hand op de ovenwand… Dat gaat goed bij 350 graden binnenin, bij 1120 graden is het niet raadzaam je hand erop te leggen, maar dat is alleen de ovenwand… Rondom de oven kan je heel lekker staan, zeker als het wat frisser is buiten… Met serieuze uiterste waakzaamheid plaatst hij langzaam zijn hand tegen de ovenwand… Een glimlach verschijnt onder zijn Israëlische neus (echte Israëliërs hebben natuurlijk een gok van heb ik jou daar)… Meneer de safety-manager verdwijnt om vervolgens terug te komen met een brandblusser… Ik kijk hem wederom verbaasd aan, wat moet ik daar nu mee??? Daar kan ik hooguit mijn sigaret mee doven… In case the oven is on fire… Ik vind het best, zet maar neer…

De rest van de avond verloopt rustig tot meneer de safety-manager druk in gesprek met nog een safety-meneer komt aanlopen… Drukke handgebaren, druk pratend, wijzend naar de oven en onze olieopslagplaats… Ik versta er geen ruk van maar begrijp dat de tweede safety-meneer niet zo blij is met de opstelling, want stel je voor dat onze olieopslagplaats ontploft… Jongens, ik heb toch een brandblusser!!! En ja hoor, meneer de safety-manager wijst dan ook nog eens naar de brandblusser… En daar komt safety-meneer nummer 3 aan… Deze verontschuldigd zich voor het Hebreeuws van nummer 1 en 2 en legt uit dat safety-meneer nummer 2 gewoon wilde weten of het wel allemaal niet “dangerous and hot” is… Meneer de safety-manager en safety-meneer nummer 2 verdwijnen… Nummer 3 blijft nog even praten (en komt in de loop van de avond nog een paar keer langs voor een gesprekje)…

Safety First is hier blijbaar het credo… Want niet veel later wordt ik door een van de Siemens-mannen aangesproken… Ik moet me even melden bij de beveiliging… Uhhh??? What the fuck nu weer… Nu is ons terreintje afgezet met rood-witte lint en netjes daarachter staat een 4x4 met mooie glinsterlichtjes op zijn dak… Zijn ze geil op hier… De politie rijdt hier ook rond met altijd hun glinsterlichtjes aan (als niet-Israëliër zou je denken dat je staande wordt gehouden, maar ze vinden het gewoon geil)… Enfin, ik loop naar de glinsterlichtjes en wordt aangesproken door een Israëliër met in zijn bijzijn een jongeman in uniform en een kanon in zijn hand… Of alles goed gaat, tot hoe laat ik blijf, deze jongeman houdt een oogje in het zeil… Jaja, alles goed, ik vertrek weer om half 6, dan wordt ik afgelost… Mag ik nu gewoon aan het “werk”???

Enfin, de rest van de avond verloopt rustig… Een spatje regen, een vonkje in de lucht hier en daar, een gesprekje met nummer 3 en dan, om 5 uur, komt Patrick aangelopen… Het is half zes dat ik het busje instap naar het hotel om na mijn KUSABO te gaan slapen en wakker te worden rond een uurtje of half één… Met mijn slaapdronken kop gooi ik het gordijn open en de daarop volgende anderhalve minuut ben ik stekeblind… De kamers hier zijn goed verdonkert door “absoluut geen lichtdoorlatende” gordijnen… En dan vanuit het donker de scherpe lucht boven Tel Aviv inkijken, auw… Dan barst het ineens los… Regen, hagel, donder, bliksem… Goed voor de plantjes zeg ik maar…

Maar nu over tot de orde van de dag… Even wat inkoopjes doen en dat moet snel gebeuren, want hier in deze omgeving gaan de winkels dicht rond 3 uur… Sjabbat heh… En wat we vanavond gaan doen weet ik nog niet… Morgenavond mag ik weer de nacht in (het weekend hier is van vrijdagmiddag 3 tot zaterdagavond 8, of zoiets… Rare jongens, die Israëliërs…

Enfin, als ik vanavond nog iets ga meemaken, kunnen jullie dat morgen allemaal teruglezen op: waarbenje.nu…

יש מין בטוח, או שאין סקס

Johan

p.s. Voor mijn lezers die niet weten wat KUSABO is en denken "gadver Johan, we hoeven niet te weten dat je erotische handelingen met jezelf verricht"... KUSABO is gewoon kleren uit, sportbroek aan, biertje open...

;-)

  • 26 Oktober 2012 - 19:33

    John En Anouk:

    Hi johan zo te lezen vermaak jij je wel. Wij zijn druk inkopen aan het doen voor de badkamer. Hoop dat paul snel kan gaan beginnen. De temperatuur gaat dit weekend snel naar beneden en de klok moet een uur achteruit. Najaar is achteruit :-). Weer hele discussies hierover.
    Zie je trouwens veel orthodoxe joden of is het merendeel gewoon. Voel je je welkom daar of zijn ze sceptisch?
    Een heel fijn weekend! Ik moet dit weekend werken. Grxx

  • 26 Oktober 2012 - 19:34

    Paula:


    מה עכשיו לטקסטים??! בהמשך מחדש סיפור מטורף אף. בברכה, פאולה

  • 26 Oktober 2012 - 21:53

    Dineke:

    קול שחוק

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Actief sinds 15 Feb. 2011
Verslag gelezen: 458
Totaal aantal bezoekers 157996

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 07 Januari 2014

Kleine Tour d'Az Zour

01 Oktober 2013 - 10 November 2013

Gloeien @ Gezer Power Station Israël...

19 Maart 2013 - 08 April 2013

Tour d'Az Zour 2.0

10 December 2012 - 20 December 2012

Gloeien in Lohfelden

16 Oktober 2012 - 09 November 2012

Gloeien in de bakermat van vele religies

03 Oktober 2012 - 10 Oktober 2012

Van Haarlem naar Schwanau naar Birr en terug...

29 Augustus 2012 - 19 September 2012

Werken in St. Petersburg

22 Mei 2012 - 26 Mei 2012

Het heen en weer...

19 April 2012 - 19 Mei 2012

Naar de bakermat van de beschaving...

30 April 2011 - 12 Mei 2011

Hallo Koeweit, daar zijn we weer...

11 April 2011 - 19 April 2011

Koeweit deel 3

28 Maart 2011 - 31 Maart 2011

Terug naar Koeweit

25 Februari 2011 - 16 Maart 2011

Gloeien in Az Zour

Landen bezocht: