De eerste echte werkdag - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Johan Smit - WaarBenJij.nu De eerste echte werkdag - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Johan Smit - WaarBenJij.nu

De eerste echte werkdag

Blijf op de hoogte en volg Johan

04 September 2012 | Rusland, Sint-Petersburg

De tering. Da’s vroeg op. Om 05.30 uit mijn bedje (03.30 Nederlandse tijd, dus even wennen nog), om 06.00 een soort van ontbijt (ook even wennen) en om 06.30 met z’n allen de bus in, op weg naar onze werklocatie alwaar we om 06.55 arriveren.

Dat was dus hedenmorge. En een herhaling van de eerste twee dagen. Maar deze keer heeft het vroeg opstaan een reden en nut. We gaan de oven bouwen, de container is er. En men heeft haast. En ik heb er zin an. Eindelijk, an die arbeit.

Containertje open, alles is er, lijkt het zo op het eerste gezicht. We gaan bouwen. We krijgen een legertje Russen tot onze beschikking en een tolkster. En wat denken jullie? Het ging als een speer, het ging fantastisch, het ging snel, het ging goed, het ging lekker. Binnen een dag hebben we onze high-temp oven in elkaar gezet, geschroefd, geplaatst, noem maar op. Hij staat nu nog wel binnen, maar hij staat, als een huis.

De Russen die ons hielpen verstaan werkelijk geen woord Engels. Maar met handen, voeten en knikken plus de hulp van onze tolkster ging het werkelijk als door zachte boter. De kraanmachinist deed fantastisch werk. Nu doe ik dit werk nog niet zo lang, maar ik heb nog nooit zo lekker een oven in elkaar gezet. Спасибо друзьям (Spasibo druz’yam), bedankt vrienden.

Klein probleempje morgen: de mobiele kraan komt pas rond een uur of één in de middag. Salmir zal dan morgen de boel installeren en indien mogelijk het vuurtje opstoken. Ik zal dan rond 18.00 de boel overnemen en lekker de nacht ingaan. Geen probleem, geef mij de nacht maar. Ik zal echter niet alleen zijn, één van de Nederlanders hier, Rob, zal er ook zijn ’s avonds. Aardige gozer, beetje jammer van zijn Limburgs accent (geintje Rob). Maar ja, het schijnt een kwestie van geduld te zijn tot heel Holland Limburgs lult, volgens hun nationale trots Rowwen Hèze.

Enfin, morgen overdag dus lekker rustig aan. Even St. Petersburg in, op jacht naar postzegels. Wat is dat een ramp hier. Overal verkopen ze de mooiste ansichtkaarten, maar postzegels, ho maar. Ik moet op zoek naar een officieel postkantoor. En nu ben ik al een aantal keren op Невский проспект (Nevsky Prospect) geweest, maar nog geen postkantoor gezien. Morgen dus even postzegeljacht, hapje doen, slaapje doen en dan de nacht in.

До завтра (Do zavtra), tot morgen.

• 04 September 2012 - 20:00

Paula:

He, He, eindelijk doe je weer eens iets nuttigs!! Fijn dat het lekker is gegaan en wat een mooie oven is dat hè. Succes met het vinden van postzegels, anders kan je ook flessenpost proberen, komt nog
    wel eens (ergens) aan. Veel succes en plezier nog. Liefs, Paula

• 05 September 2012 - 05:42

Jeanandrobin:

Hey glad your finally having fun and if I know you you willl find those pesky postage stamps

• 05 September 2012 - 16:00

John & Anouk:

Hi Johan, Ze zijn bij ons achter druk aan het bouwn. Nu hebben ze een kabel geraakt. Onze ziggo-kabel (en van de buren en anderen). We zitten sinds maadag zonder telefoon, tv en internet. Het gaat ook nog wel even duren want zolang ze daar aan het graven blijven kan ziggo nog niets doen. Waarschijnlijk pas tot na het weekend. Ik ben nu even bij Jörgen thuis om mijn e-mails na te kijken. Het is stil in huis. grx